Opvallen(d) - Reisverslag uit Kang-neung, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu Opvallen(d) - Reisverslag uit Kang-neung, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu

Opvallen(d)

Blijf op de hoogte en volg Roy

11 Februari 2018 | Zuid-Korea, Kang-neung

Na de lange dag van gisteren waarbij we pas rond 2:00u in bed lagen hebben we vandaag rustig aangedaan. We wisten dat we vandaag al om 13:00u met de trein naar Gangneung moesten, omdat de 5km al relatief vroeg verreden werd.

We hebben de ochtend onder andere gebruikt om onze treinritten op orde te krijgen voor de komende dagen en om de foto's bij ons vorige verslag te uploaden. Het blijkt nogal moeizaam te gaan, dus we moeten selectief zijn.

Na ruim twee dagen in Korea gaan je ook dingen opvallen. De Koreaanse mensen zijn zeer respectvol; maken een lichte buiging, zeggen bij alles 'thank you' en doen de grootst mogelijke moeite om alles met twee handen aan te pakken of aan je te geven. Je wordt op willekeurige momenten goedendag gewenst of voorzien van een gratis toeristisch advies. De mensen doen dan ook echt de moeite om Engels te spreken.

Het Koreaanse straatbeeld is niet echt gevarieerd. Alles is groot en hoog in de grote stad. De bevolking rijdt hoofdzakelijk in een Hyundai of Kia. De mensen zijn redelijk modern gekleed, maar het beperkt zich vooral tot de kleuren zwart, blauw en grijs. Alles uitgevoerd in effen kleuren en zonder opdrukken of andere versiersels. Een beetje saai. Dit alles wordt overigens ruimschoots gecompenseerd door de overdaad aan (neon)-reclame.

Vandaag was de enige keer dat we Gangneung bij daglicht konden zien. Het ziet er dan toch wel anders uit. De titel op de 5km ging zoals verwacht naar Sven Kramer. Het was weer een leuke wedstrijd met opvallend toch wel een hele andere sfeer dan gisteren in de Gangneung Oval. Het Holland Heineken House viel ons tegen, maar was leuk om eens mee te maken. Grappig dat we zowel in het stadion als in het Holland House een collega van de Spoedeisende Hulp tegenkwamen.

We leggen wat kilometers af hier in Korea. De zolen van onze schoenen beginnen al te verslijten, maar we gaan vrolijk verder. Morgen eerst het War Memorial of Korea Museum, dan naar Medal Plaza om uiteindelijk weer in de Oval de 1500m voor de dames bij te wonen.

• 11 Februari 2018 - 19:15

Trees Sleddens :

Mooi verslag en heel leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Ik hoop dat jullie het warm genoeg hebben.
    Veel plezier mannen.
    Trees

• 12 Februari 2018 - 13:15

Hans Muskens:

Zit klaar voor de 1500 vrouwen. Jullie ook?

• 12 Februari 2018 - 16:35

Marion:

Zo dat waren nog eens wedstrijden. Sven idd zoals verwacht. Maar dan vanmiddag irene wat een spannende wedstrijd en wat was ze blij. We turen de tribunes af naar n glimp van jullie. -18 gevoelstemp hoorde ik. Ik hoop dat t te doen is. Alaaf van je carnavallende nichtjes. En om in deze drievoudig groet te blijven in jullie geval geniet geniet geniet!