Excursie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu Excursie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu

Excursie

Blijf op de hoogte en volg Roy

18 Februari 2018 | Zuid-Korea, Seoel

Onze laatste volledige dag in Zuid-Korea.
Er is een plek in de wereld die alleen te bezoeken is in Zuid-Korea of zoals je wilt vanuit Zuid-Korea: De Gedemilitariseerde Zone (DMZ).

De DMZ is de bufferzone tussen Noord-Korea en Zuid-Korea, te vergelijken met het IJzeren Gordijn van vroeger. De DMZ bevind zich op de 38ste breedtegraad, ofwel the 38th parallel. De plaats waar in 1953 in Panmunjeon de wapenstilstand werd getekend.

Er zijn twee verschillende excursies. De uitgebreide excursie gaat ook langs de Joint Security Area. Een soort plein waar zich barakken bevinden en waar beide partijen de grens bewaken. Er bevinden zich zowel Noord als Zuid-Koreaanse militairen en zij kijken elkaar geen enkel moment van de dag aan en staan continu in gevechtshouding. Indien je aan deze excursie wilt deelnemen moet je neutraal gekleed zijn, je haar moet netjes zitten en je mag de vijand niet aankijken of toespelingen maken/ dingen aanraken die met het communisme te maken hebben.

Bovengenoemde excursie is op zondag en maandag niet te boeken, dus wij hebben de 'gewone excursie' geboekt. Bij deze excursie ga je eerst naar Imjingak Park, een gek genoeg zeer toeristische plaats waar je onder andere een aan flarden geschoten locomotief kunt bewonderen. De laatste trein uit Noord-Korea aan het eind van de Koreaanse Oorlog. Verder maken Freedom Bridge en alle gekleurde lintjes die voor de herinneringen van de door de oorlog verscheurde Koreaanse families staan veel indruk.

De excursie bezoekt verder Dora Observatory, een uitkijkpunt waar je naar Noord-Korea kunt kijken over de DMZ. Je ziet daarbij een verlaten fabriek waar ooit beide Korea's gezamenlijk werkten, een zendmast die GPS-signalen uit Zuid-Korea verstoord, een onbewoond dorp in Noord-Korea (waarschijnlijk puur propaganda) en twee vlaggenmasten die door de jaren steeds hoger werden en met steeds grotere en zwaardere vlaggen. Mogen jullie raden welke mast de hoogste is en welke vlag het grootst?
Opvallend: de vlag van Zuid-Korea wapperde door de wind, die van Noord-Korea hing muisstil naast de vlaggenstok.

Nog een indrukwekkende plek is de '3th Infiltration Tunnel'. Na de tekening van de wapenstilstand heeft Noord-Korea op vier verschillende locaties onder de DMZ tunnels gegraven om een verrassingsaanval op Seoul te kunnen uitvoeren. Deze vier tunnels zijn ontdekt en de derde tunnel is te bezoeken. Een steile afdaling en vervolgens kom je in een smalle tunnel waar je alleen gebogen doorheen kunt. Aan het eind van een stuk van ongeveer 150m kom je bij een driedubbele betonnen muur terecht waar je door een klein raampje naar de overkant kan kijken. Je ziet niet veel, maar je voelt iets onheilspellend. De betonnen muren moeten voorkomen dat in de toekomst de Noord-Koreanen opnieuw gebruik maken van de tunnel. Men denkt dat er nog veel meer tunnels gegraven zijn, maar tot op heden zijn deze niet gevonden.

De DMZ is een vreemde en vooral bizarre plaats op aarde. Het lijkt alsof je in een vooropgezet toneelstuk beland met ongelofelijke verhalen omrand, maar de bizarre werkelijkheid is dat de spanning op deze plaats dag in dag uit om te snijden is. De waarschuwingen langs de wegen voor landmijnen en de militairen die je overal ziet doen je beseffen dat deze plaats echt bestaat. Zolang de vrede niet getekend is, is de DMZ de grootste toeristische attractie van dit land. Groter kan het contrast haast niet zijn.

De excursie wordt afgesloten met een zeer kort bezoek aan een Ginseng Center. De Koreaanse Ginseng schijnt de beste ter wereld te zijn en is werkelijk goed voor elke cel in je lichaam, maar het leek hier wel of we in een live-uitzending waren beland van Tel Sell. De gids sprak werkelijk met het tempo van Dolf Jansen met een Koreaans-Engels accent over de groei, ontwikkeling en totstandkoming van de Ginseng plant en daarna werden we door de producten en winkel van het Ginseng Center weer naar buiten geleid. Het doet een beetje afbreuk aan de kwaliteit en importantie van de excursie, maar het toont ook maar weer aan hoe gek de Koreanen soms een beetje zijn.

Wij hebben ons vanavond weer laten verwennen met een heerlijke Koreaanse BBQ om onze vakantie een passende afsluiting te geven. Intussen hebben wij ook onze koffers weer gepakt, zodat we morgen na het ontbijt op ons gemak kunnen uitchecken. We vliegen pas 's nachts, dus morgen kunnen we nog even sightseeing doen en dan zullen we ons in de avond gaan opmaken voor de reis terug naar Nederland.

• 18 Februari 2018 - 16:08

Kelly:

Gave reis hoor! Geniet nog heel even en alvast een hele goede reis.

• 18 Februari 2018 - 20:24

Jacqueline:

Roy en Roel , ik heb jullie gevolgd via deze site en jullie verslagen met plezier gelezen.
    Jullie hebben veel leuke dingen gedaan en mooie sportmomenten beleefd, gaaf hoor dit allemaal.
    Geniet nog van de laatste vakantiedag. Grts.Jacqueline

• 19 Februari 2018 - 07:54

Marion:

Hoi mannen, wat een belevenis , dit pakken ze jullie niet meer af. We wensen jullie nog een mooie laatste dag en wel thuis. Gr. Marion

• 19 Februari 2018 - 08:02

Brigitte:

Hoi heren wat een belevenis zeg heb trouw jullie verhalen gelezen.Een goede reis terug!!!

• 19 Februari 2018 - 13:46

Marion Van Mensvoort:

Prachtig en mooi reisverslag !
    Goeie reis terug
    Take care !

• 19 Februari 2018 - 20:42

Linda Josten:

Dank jullie wel voor jullie mooie reisverslagen. Leuk geschreven en ook erg informatief. Goede reis terug!