Waar was jij? - Reisverslag uit Kang-neung, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu Waar was jij? - Reisverslag uit Kang-neung, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu

Waar was jij?

Blijf op de hoogte en volg Roy

15 Februari 2018 | Zuid-Korea, Kang-neung

Ik had ons verslag vandaag willen beginnen met: ,,waar was jij op 15 februari 2018?''. Het had een memorabele dag in de geschiedenis van het Nederlandse schaatsen moeten worden.

De dominantie van Team NL in de Gangneung Oval is indrukwekkend en het was fantastisch om het live in het stadion te mogen bijwonen. Vandaag, de 10.000m, had echter het klapstuk moeten worden. Het werd een enorme deceptie. Het was erg stil in het stadion, behalve de Canadezen, die vieren feest.

De Koreanen vieren vandaag ook feest. Het is de start van de Seollal periode: het Koreaanse Nieuwjaar. Het is een periode van 3 dagen, waarbij de Koreanen massaal naar hun familie vertrekken die vaak ver buiten Seoul wonen. Aangezien de Seollal op donderdag begint dit jaar hebben ze dus lang weekend. Steeds vaker trekken de Koreanen erop uit met familie in plaats van dat ze thuis blijven en traditionele gerechten bereiden.

Dat de Koreanen eropuit zijn getrokken dat hebben we gemerkt. Het was ongelofelijk druk bij de Ticket Box Office van het Gangneung Olympic Park. De lokale bevolking was massaal naar de Olympische Spelen gekomen in de hoop kaarten te bemachtigen om hun helden in actie te kunnen zijn. Helaas moesten wij ook de rij, want we moesten onze kaarten van het ijshockey nog ophalen.

De ijshockeywedstrijd tussen Zweden en Noorwegen was erg leuk om te zien. De Scandinavische rivalen klapten er hard op en de enige bodycheck was nog harder dan de andere. Dit was wel van een ander niveau als bij de Tilburg Trappers. Een van de Noorse ijshockeyers kreeg een schaats in zijn gezicht. Met bebloed gezicht verliet hij de ijsbaan en we zijn dan ook benieuwd of ze zijn neus nog hebben kunnen aannaaien.

Qua sightseeing hebben we niet veel kunnen doen vandaag. We wilden even op en neer naar Gangnam. Juist die ja, van de Gangnam Style. Het bliksembezoek was enigszins teleurstellend. Geen spoor van Psy en ook de Samsung Store was gesloten.

Inmiddels is het hier zojuist vrijdag geworden en is het Koreaans Nieuwjaar begonnen. Weliswaar zitten wij nog in de trein naar Seoul, maar buiten is geen vuurwerk te zien. Misschien hoort dat niet bij Seollal. Dat weten we niet precies. Wellicht is de daadwerkelijke viering pas op de derde dag (zaterdag).

O ja, het antwoord op de eerste vraag: wij zaten dus op donderdag 15 februari 2018 in de Gangneung Oval.

• 16 Februari 2018 - 08:26

Marion:

Pfff.. zeg dat wel. Het leek gisterenmiddag wel of alles ineens stil viel. Een enorme kater vooral voor Sven natuurlijk. ?Ik hoop deze middag nog een verrassing op de 5000 m vrouwen dat zou leuk zijn. Ik heb van An begrepen dat het gisteren vooral eten was voor het Chinese nieuwjaar en dat het vandaag los moet gaan. Dus maak je borst maar nat. Nog fijne dag

• 16 Februari 2018 - 13:33

Kelly:

Ja waar was ik... alle wedstrijden al kunnen zien. Ja leidinggevende ook op mn werk staan overal de tv’s aan en anders een extra lang praatje bij de patient om mee te kijken;) maar gister ben ik het helemaal vergeten en krijg ik ineens een appje van jou roy: wat een deceptie... mss had ik een vreemd voorgevoel dat ik het daarom niet gezien heb. Vandaag weer een grote verassing wat voor een nederlands feestje zorgt!! Nog veel plezier mannen en juich de shorttrackers nog even goed aan! Slaap lekker alvast voor straks! Groetjes je zusje