(Olympisch) Vuur - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu (Olympisch) Vuur - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu

(Olympisch) Vuur

Blijf op de hoogte en volg Roy

17 Februari 2018 | Zuid-Korea, Seoel

Als alle lichten zijn gedoofd.
Ben ik alleen met mijn gedachten.
En ik weet, met het applaus nog in mijn hoofd,
aan deze tijd komt ooit een eind.

Voor ons is het Olympisch Vuur nu ook gedoofd. Wij hebben vandaag voor het laatst de reis vanuit Seoul naar Gangneung gemaakt, de transfer naar het Olympic Park met de shuttlebus, voor het laatst de wandeling naar de security check en vervolgens over het park naar de venue. Ons laatste onderdeel was het shorttrack met de 1000m mannen en de 1500m vrouwen. Het werd een wedstrijd met gemengde gevoelens; we dachten dat het avontuur als een nachtkaars uit zou gaan na de diskwalificatie van Sjinkie. Gelukkig wist Ter Mors de finale te halen en konden we toch nog enigszins genieten. Daarna voor de laatste keer de wandeling terug naar de uitgang van het Olympic Park en nog één keer omkijken en dan is ons Olympisch avontuur voorbij. In ons hart zal altijd een olympisch vlammetje blijven branden.

Dat de Olympische Spelen net als in 1988 voor de tweede maal zouden kunnen plaatsvinden op het Koreaanse Schiereiland was niet zo vanzelfsprekend. Evenmin is het niet vanzelfsprekend geweest dat beide Korea's al dan niet onder dezelfde vlag zouden deelnemen aan deze 23ste Olympische Winterspelen.

Op 27 juli zal het 65 jaar geleden zijn dat er een wapenstilstand is afgekondigd tussen beide landen. Officieel is de vrede nooit getekend en geldt er in beide landen een zogenaamd staakt-het-vuren in een gedemilitariseerde zone.

Het ontstaan en het verloop van de Koreaanse Oorlog wordt op indrukwekkende wijze weergegeven in het War Memorial of Korea. Het bezoek aan dit museum stond al eerder op ons programma, maar toen was het museum gesloten. Aan de voorkant van het terrein vind je de 'Statue of Brothers'. Een beeld van twee broers die aan beide zijden vechten van het conflict en elkaar op deze manier weer vinden. Een symbool van de wens die de Koreanen nog steeds hebben: vrede, verzoening en verbroedering.

Aan de zijkant van het terrein staan verschillende militaire voertuigen, afweergeschut en vliegtuigen opgesteld die door de jaren heen gediend hebben in verschillende Internationale en Koreaanse legers. Binnen in het museum word je aan de hand van een reis door de tijd meegenomen van de tijd van de oorlogen van de koningen en dynastieën die in Korea geregeerd hebben tot en met de tijd van de Tweede Wereldoorlog.

Vervolgens kom je terecht in de 'Korean War Rooms'. Een chronologische en zeer indrukwekkende uitleg over de Koreaanse Oorlog. Een communistisch jawoord van Stalin en Mao betekende het startsein voor Noord-Korea om Zuid-Korea binnen te vallen. Zuid-Korea wist uiteindelijk met hulp van de Verenigde Staten en een troepenmacht van de VN het tij te keren. Een oorlog die honderdduizenden slachtoffers maakte en waarbij ook 122 Nederlandse doden vielen.

De Olympische Spelen vormen een schril contrast met hetgeen we vanmiddag hebben gezien en beleefd in het War Memorial. Zoals bij ons in ons hart het Olympische vlammetje altijd zal blijven branden zal hier na afloop van de sluitingsceremonie het vuur gedoofd worden. Het is te hopen dat daarna het Koreaanse conflict niet opnieuw zal ontvlammen!

• 17 Februari 2018 - 17:01

Trees Sleddens :

Mooie herinneringen gemaakt jongens ,dat neemt niemand jullie nog af.
    Goede reis en tot snel.
    Groetjes Trees