Koreaanse BBQ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu Koreaanse BBQ - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Roy Roel - WaarBenJij.nu

Koreaanse BBQ

Blijf op de hoogte en volg Roy

16 Februari 2018 | Zuid-Korea, Seoel

Het is vandaag de dag van het Koreaans Nieuwjaar en voor ons de eerste dag dat we niet naar PyeongChang of Gangneung gaan voor de Olympische Spelen.

We hebben de dag gebruikt om lekker Seoul in te gaan en wat aan sightseeing te gaan doen. Zoals al eerder genoemd hadden we een Palace Pass gekocht, dus we hadden gepland om de resterende twee paleizen (Changdeokgung en Gyeonbokgung) te gaan bekijken evenals de Jongmyo Shrine. Changdeokgung en Jongmyo Shrine staan beiden op de werelderfgoedlijst. Wij dachten onze slag geslagen te hebben met onze Palace Pass, maar we wisten niet dat tijdens Koreaans Nieuwjaars de entree gratis is tot alle paleizen alsmede de Shrine. Desalniettemin waren de paleizen absoluut de moeite waard. Het zijn mooie plekjes in Seoul te bezoeken, maar ik denk dat ze in de lente of de zomer nog indrukwekkender zijn als alles in bloei staat. Als je de boekjes erop na slaat dan lees je dat tijdens de Japanse invasie eind 16de eeuw er veel vernield is, daarna is de brand van begin 20ste eeuw ook desastreus geweest voor de conservatie van de paleizen. Er is veel opnieuw gebouwd of verplaatst om toch een goede indruk te geven hoe de Joseon dynastie hier eeuwenlang de dienst heeft uitgemaakt.

Na het paleizenbezoek zijn we naar de Gwanjang Market gelopen. Een van de vele overdekte markten die in Seoul te vinden is. Het is een markt die onderverdeeld is in kleding en handwerk en in een gedeelte met voedselkraampjes. Vandaag waren alleen de voedselkraampjes open en de lokale bevolking maakte daar gretig gebruik van. Overal zaten Koreanen op een bankje bij een kraampje te genieten van de lokale Koreaanse specialiteiten. Wij hebben het gehouden bij een rondje over de markt met als afsluiting een 'mug bean pancake'. De levende inktivissen, varkensneuzen en levers waren niet aan ons besteed.

Onze eerste echte avond in Seoul hebben wij aangegrepen om te gaan genieten van een echte Koreaanse BBQ. Bij een Koreaanse BBQ is het de bedoeling dat je zelf het vlees a la minute bereidt op de grill. De grill is over het algemeen ingebouwd in de tafel. Je krijgt een aantal gerechtjes erbij geserveerd (gogigui) en bijgerechten (banchan) om te delen. Deze bijgerechten konden we onbeperkt bijvullen. Een van de bekendste bijgerechtjes is kimchi, gefermenteerde kool. Deze is best pittig.

Bij een Koreaanse BBQ bereid je het vlees zelf. Tijdens de bereiding knip je het in stukjes met een schaar en daarna dip je het in een pasta of marinade en daarna rol je het samen met eventueel rijst in een blaadje sla.

We zaten naast een jong stel uit New York, nu woonachtig in Hong Kong. Zij wisten ons te vertellen hoe bovengenoemd concept werkt. Tevens wisten ze ons te melden dat we op moesten passen met de soju. Soju is een soort Koreaanse gebrouwen rijstewijn met een mimimaal alcoholpercentage van zo rond de 17%. Het voordeel van aanwezig zijn bij de Olympische Spelen is dat je teleurstellingen vrij snel vergeet, maar het is niet uitgesloten dat we hier morgen een beetje hoofdpijn van zullen hebben.

Wij hebben hier een heerlijke dag gehad en ons ondergedompeld in de Koreaanse levensstijl. Morgen gaan we ons verdiepen in de geschiedenis van de Koreaanse Oorlog en eind van de middag gaan wij voor het laatst richting het Oosten van Korea om nog eenmaal aanwezig te zijn bij de Olympische Winterspelen 2018.

• 17 Februari 2018 - 10:20

Trees Sleddens :

Leuke verhalen en mooie foto's!
    Jullie gaan niet alleen voor de sport, maar maken Korea echt mee.
    Leuk hoor! Geniet nog maar van de laatste dagen .
    Groetjes Trees